“Onze ideologie is om alles eerst te repareren. Wij houden niet van verspilling, weggooien kan altijd nog.”
Vandaag een jaar geleden verhuisde Onderdelenhuis Goes van de Keizersdijk naar de Ganzepoortstraat 24. Tijd om terug te kijken naar de afgelopen jaren om Rob en Elly wat meer te laten vertellen over hun winkel. Wij wisten dat ze veel losse onderdelen en accessoires verkochten, maar wat een hoeveelheid ligt hier… “Alles is te repareren”, zegt Elly, “en uit die ideologie zijn we een eigen winkel gestart.” Rob werkte als servicemonteur in de buitendienst voor de horeca en bedrijven, maar kwam ook bij de mensen thuis. “Het was een leuke tijd, gemiddeld 10 tot 15 reparaties op een dag was geen uitzondering.” In juni 1990 opende zijn voormalige baas Arjan Ytsma de winkel in Goes. Na hier zo’n 2 jaar gewerkt te hebben, wilde Rob zelf een winkel openen in Vlissingen. “Als jíj weggaat, dan ga ik stoppen met de winkel”, zei Arjan. Rob kreeg het voorstel om de winkel in Goes over te nemen.
In augustus 1994 was het dan zover. De kleine winkel van 45m2 kreeg een facelift. Elly neemt de boekhouding en marketing op zich en Rob de verkoop. Net zoals de business groeit, groeiden het aantal onderdelen en accessoires ook mee. “Zelfs aan het plafond hingen uiteindelijk de onderdelen! Ook was natuurlijk niets in die tijd digitaal, alle kennis zat in het hoofd of haalden we uit documentatie.” Na 10 drukke jaren werd het pand echt te klein en moesten ze op zoek naar een ander winkelpand.
In het jaar 2000 verhuisden Onderdelenhuis Goes naar de Keijzersdijk. Met 100m2 winkeloppervlakte en 200m2 magazijn konden ze al heel wat meer onderdelen kwijt. Na acht jaar Onderdelenhuis Zierikzee als tweede filiaal gerund te hebben, kwam hun zoon Anton het bedrijf in Goes versterken. In 2011 lanceerden ze hun een eigen webshop www.mijnonderdelenhuis.nl, door Rob zelf gebouwd. Het aanbod onderdelen konden ze op deze wijze nog beter aanbieden. Het was een succes, want hierdoor groeiden ze verder. In heel Nederland, maar ook in onze buurlanden werden ze bekender. “Als ze écht dat ene onderdeel nodig hebben, dan stappen de klanten ook vanuit ver in België in de auto om het hier te komen ophalen. Dat is mooi voor ons en natuurlijk ook goed voor Goes!”
Door de groei van de internetbestellingen kregen ze uiteindelijk weer ruimte te kort. “We waren wederom uit ons jasje gegroeid en het idee was om alleen met de webshop verder te gaan zat in de planning…” Maar de binding met de klanten en deze te kunnen helpen bleef voor Rob en Elly belangrijk. “Mensen waren vroeger gewoon wat handiger en het lijkt wel of men nu veel minder technisch inzicht heeft”, zegt Rob. De apparaten worden ook gewoon sneller weggegooid, mensen weten vaak niet dat je iets makkelijk zelf nog kunt repareren. Dat is zonde, want wij hebben voor bijna elk huishoudelijk elektrisch apparaat wel een vervangend onderdeel liggen.”
Na 31 jaar verhuisde Rob en Elly naar het huidige pand aan de Ganzepoortstraat. Met nu 300m2 winkeloppervlakte en 700m2 aan magazijn hebben Rob en Elly een grote stap gemaakt. De winkel is ruim en overzichtelijk en het aanbod is groter dan ooit: losse onderdelen en accessoires voor wasmachines of drogers, keukenapparatuur, klein huishoudelijk apparatuur, stofzuigers en persoonlijke verzorgingsapparaten. En zeker ook de grootste sortering stofzuigerzakken. Accessoires voor audio- en video, kabels, digitale TV, gaming accessoires, computer en een ruim aanbod aan printer inktcartridges kan je bij ze vinden. Merken als KitchenAid, Boretti en Karcher, maar ook Whirlpool, Philips en Siemens/Bosch zijn maar een greep uit tal van A-merken waarvan Onderdelenhuis regio-dealer is.
We kijken onze ogen uit aan alles wat erin de winkel ligt: ventilatoren in allerlei formaten, koptelefoons, keukenapparatuur, leuke gadgets… gewoon te veel om op te noemen. “Alle accessoires liggen in de winkel, de echte onderdelen liggen natuurlijk achter de balie en in het magazijn, wel ruim 14.000! Heel soms nemen we de klant mee achter de balie, op zoek naar dat ene onderdeel. De technische kennis is hier in huis en ook voor de lastige gevallen vinden we vaak met een foto of gegevens van het apparaat wat de klant nodig heeft. Van bijna alle apparaten die je tussen nu en 10 tot 15 jaar geleden gekocht hebt, zijn de onderdelen hier te verkrijgen”, vertelt Rob trots. “We gaan hier voor kwaliteitsproducten, want hoe langer het onderdeel meegaat hoe beter! Via onze nieuwsbrief en de social media van Zo Goes blijven onze klanten op de hoogte van wat er bij ons allemaal aan nieuwe weetjes zijn.”
De stap naar de Ganzepoortstraat is Elly en Rob goed bevallen. Het is een gezellig straatje waar veel zelfstandige ondernemers zitten. “We hebben goed contact met elkaar en daar kunnen mooie dingen uitkomen. Een beetje reuring en gezelligheid in de straat maakt het voor de consument leuk hier te komen winkelen.” Als familiebedrijf begonnen zijn Rob en Elly erg blij dat Anton, hun zoon die al jaren in de zaak werkt, mede-eigenaar wordt en uiteindelijk Onderdelenhuis Goes straks zal overnemen. “Onderdelenhuis Goes is een begrip, blijven repareren is ons motto en een winkel als Onderdelenhuis Goes zou nooit uit een stad of regio mogen verdwijnen!”