Bubbels2Bubbels

Bubbels2Bubbels

“Al op jonge leeftijd leerde ik champagne drinken. Zo ging dat bij ons in de familie in België. Op zondag is het normaal om 11 uur een fles open te trekken, dan is het aperitief-tijd!”

Bubbels2bubbels is een webshop, maar aan de Oostsingel hebben Nathalie Volckaert en Simon Schot een ‘adviesruimte’ aan huis, hier kunnen klanten hun bestelling afhalen. “Op onze proeverijen adviseren en vertellen wij over onze champagnes”, vertelt Nathalie, “wij proeven dan ook altijd een glaasje mee.” Als Simon nog even de kelder in verdwijnt voor een bestelling van een klant, leert Nathalie ons hoe je een fles champagne sabreert. Met deze weetjes en een groot zwaardmes in handen wordt onze opgedane kennis gelijk getest, iets na klokslag 11.00 uur gaat de kurk uit de champagnefles! Een leuk gesprek begint met een bubbeltje…

“Ik ben verliefd op Zeeland”, vertelt de inmiddels vernederlandste Vlaamse, die hierheen verhuisde voor de liefde.  “En… een Zeeuw verplaats je niet zomaar.” Simon is een geboren Goesenaar, maar woonde lang in Zierikzee. “Ik ken de Goese binnenstad van de tijd dat ik hier in de horeca heb gewerkt. Mijn droom was altijd om aan de Veste te wonen. Toen dit huis te koop stond hebben we dan ook niet lang getwijfeld om dit samen te kopen.”

Het idee voor de start van Bubbels2bubbels begon op vakantie in Tenerife. “Ik werkte in de psychiatrie, maar dat werd te zwaar”, blikt Nathalie terug. Die bewuste vakantie vroeg Simon: waarom ga je niet je échte passie volgen…champagne? We praatten er over en maakten een plan. Maar het was nog te vroeg en ik parkeerde het idee. Tot drie maanden daarna we toch de knoop doorhakten en het idee tot realiteit hebben gebracht om het samen aan te gaan. Bubbels2bubbels bestaat nu anderhalf jaar en we zijn super enthousiast!”

Nathalie kocht, net als vele Belgen, haar champagne al jaren zelf in de champagnestreek. En toen ze Simon leerde kennen nam ze hem mee. Samen hebben ze al heel wat champagnehuizen bezocht. “Onze champagnes komen eigenlijk alleen maar bij de kleine lokale boeren vandaan, familiebedrijven die al jaren van generatie op generatie overgaan. Ze hebben een verhaal en dat verhaal maakt het bedrijf. Ze plukken hun druiven met plezier en bottelen hun flessen met liefde. Een voorwaarde voor ons is wel dat het moet klikken met de boer. Elke champagne die we kopen moet goed smaken, maar het geheel moet ook goed voelen!” Zo treffen ze de champagneboer bij een bezoek vaak in zijn kloffie aan of is hij nog in de wijngaard bezig. Een afspraak maken is dan ook belangrijk, anders werkt de boer gewoon door. “Het zijn prachtige plekken waar we komen, waar de wijngaarden het landschap sieren.”

Wat Simon en Nathalie met Bubbels2bubbels willen uitdragen is dat champagne geen exclusief duur drankje hoeft te zijn, wel een betaalbare belevenis om te delen, met z’n twee op de bank of met iedereen. “We zijn niet massaal, daar onderscheiden we ons in. We kopen in bij onze zes favoriete huizen en gaan elke één of twee maanden langs om onze voorraad aan te vullen. En natuurlijk ook een beetje voor ons eigen plezier”, lacht Nathalie.

Plezier is het woord wat er bij ons opkomt als Nathalie en Simon de verhalen vertellen over hun champagnes en heel veel weetjes, de champagnehuizen waar ze inkopen en wat ze als bedrijf allemaal meemaken. Over het champagnehuis G.Tribaut in het pittoreske plaatsje Hautvillers, de geboorte -en sterfplaats van Dom Pérignon; over het traditionele Franse etiket van Richard D’Hondt dat de nieuwe generatie in het bedrijf wilde moderniseren; het sabreren van de fles met een keukenmes bij een online proeverij en de vragen die ze van klanten krijgen over champagne.

“Zonder elkaar hadden we niet bereikt waar we nu al zijn. Simon heeft zelf de website gebouwd met onze webshop en verzorgt alle administratie, ik doe met name de inkoop en verkoop. Samen geven we proeverijen op locatie en nu met corona online. Vanuit het hele land krijgen we bestellingen via de webshop. Maar het leukste is toch te leveren aan een aantal leuke horecabedrijven in Goes als De Kale en de Bril en De Brass en de samenwerkingen met Tapsalon Goes, Het Arrangement en Missie Applepie. Hierdoor verkopen we ook veel via mond-op mondreclame. Het mooiste is als je mensen ziet terugkomen, vol enthousiasme. En bijna iedereen komt terug voor datzelfde bubbeltje of een ander, of voor de wijnen die we ook verkopen.”

Simon en Nathalie kunnen niet wachten tot de horeca weer open mag om de reeds geplande champagneproeverijen bij De Brass te kunnen geven. “Een leuke samenwerking van proeven en eten! De manier van zelfstandig ondernemen in Goes vind ik geweldig”, glimlacht Nathalie. “Hier ben ik echt in mijn bubbel.”